Публикации

RCDO.KZ » Публикации » Blood types

Blood types

ya_socials
Опубликовано:
Автор: zhanatkokebaeva0990

Topic

Blood types

Date

The 27th of November

Class

8        grade

Teaching aims

-         To determine the blood group of the man and the legend

-         To distinguish between the blood group antigens on erythrocytes and antibodies in the plasma, to compare them 

-         To investigate the pattern of matching the blood group of the donor and recipient 

-         Discuss special RH protein

Content objectives

By the end of the lesson students will be able to:

-         Explain the mechanism of agglutination and rhesus conflict

-         Compare blood groups in connection with antigens and antibodies.

Language objectives

Lexis: blood Type, antigen, Rh factor, antigens, antibody, antigen, clumping, compatibility, donor, recipient.

Functional language: comparing, explaining , discussing, analyzing, write the word

Assessment

-         Know blood groups and their designations 

-         Distinguish blood groups by their antigens and antibodies

-         Give examples of donation and recipient

-         Describe the Rh factor, pay attention to the dangers of Rh conflict

Cognition 

working with definitions and play the game “Blood Types

Culture 

understanding that topic of blood types is essential for human health

Communication

-         discussing on Rh conflict

-         defining key terms

-         to prove the consequences of non-compliance of blood groups during its transfusion

Content

working  with text about “blood types” and present  understanding of the topic

Materials

Book, Attachment 1, cards with different blood types, papers for Reflection

Stage / Aim

Time

40 m

Procedure

Lead in

12 min

T: Good morning, learners! I am glad to see you! Who is absent today? Let’s play the game «Yes/No». 

Встаньте в одну шеренгу. Рассчитайтесь на первый, второй. Первые номера сделайте шаг вперед и развернитесь лицом ко вторым номерам. Я сейчас буду читать утверждения, вы внимательно слушайте и если утверждение верно – делайте шаг вперед, если утверждение неверное – делайте шаг назад.

1.     Artificial – переводится искусственный (+)

2.     To recover – переводится приобретать (-) восстанавливать

3.     Приобретенный иммунитет – передается от матери к ребенку (-) когда сам переболеет

4.     Искусственный иммунитет бывает активный и пассивный (+)

5.     Natural – переводится искусственный (-) естественный

6.     Пассивный иммунитет вырабатывается при введении прививки (-) сыворотки

7.     Иммунитет – невосприимчивость организма к заболеваниям (+)

8.     Врожденный иммунитет передается от матери к ребенку (+)

9.     Прививка – готовые антитела (-) слабо убитые бактерии

10. Активный иммунитет вырабатывается при введении прививки (+)

Good job! Sit down, please. Before we start I have some questions for you:

- What makes our blood different from others?

- Why a person should know their blood type?

(ответы учащихся, они определяют тему урока и ставят цели урока)

Today’s lesson is going to focus on “Blood types”. Open your copybooks and write down the date and topic, Classwork.  What is the date today? Look at the board!

After today’s lesson you will be able to explain the mechanism of agglutination and rhesus conflict.

We will start with Explanation and we will finish with Activity.

Warm up

(  to set  the  context and activate prior knowledge) 

3 min

T: Open the books on page 57, listen to me and repeat after me. 

Ss: students repeat after teacher new terminology.

T: Well done. Now, Let’s work with new terminology. Each table has a table with new words. I want you to look at the new words and translate the words you know. (Attachment 1).

Ss: students write translations of words that they know and discuss with the teacher.

T: listen to me, I will translate key terms and you should rewrite them in your copybooks. 

Presentation

( to present the blood types)

12 min

Now, moving on to Explanation let’s open the text on pages 56 and 57 and listen to me.

ICQ: Do we have to read the text on page 50 оr 64? (56)? Do you have to read the text or listen to me(Listen to you)

Объяснение учителя с демонстрацией схемы переливания крови.

There are four blood types in humans: OO, OA, OB, AB. If the person pour the wrong blood type, then erythrocytes clumping – this process is called agglutination.

Rh-factor

-   →       -

-   →       +

+   →       +

+   →  - (conflict)

Practice

( to consolidate the material, to check understanding of the topic)

8 min

T: Now let’s move on to practical activity. You have to work all together. I will give you card with blood types. You should help the person, which lost a lot of blood, and explain your behavior. Who can help him if he has  A type?

(Attachment 2).

Ss: Students play the game.

Закрепление. Учащиеся на получают карточки, на которых записана группа крови. После этого учитель называет группу крови, а учащиеся «спешат» на помощь реципиенту. Затем задание усложняется добавлением к группе резус-фактора. Каждый раз учащиеся объясняют свое поведение, используя термины: донор, реципиент, группа крови, резус-фактор, агглютинация, агглютинин, агглютиноген.

Production 

2  min

T: Well done. Good job! Let’s get back to the aims of the lesson. What did we study today?

Reflection (to reflect on what they have studied)

2 min

You have paper on which you write down your assessment: What did you learn today? What remains unclear? What is necessary to work?

что узналчему научился

- что осталось непонятным

- над чем необходимо поработать

Conclusion (to finish the lesson and set the homework)

1 min

Open your dairies and write down your hometasks. Read the text on p.56-57, learn the terminology. 

Have a nice day! See you soon.

Полная версия материала

Наши олимпиады

Русский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Казахский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ИнформатикаДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ФизикаДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Математика (алгебра)Для 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ХимияДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
БиологияДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ГеографияДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Английский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
История КазахстанаДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Для дошкольниковДля дошкольников от 4 до 6 лет Открыть

Оставить комментарий

Заполните заявку на участие
Язык участия
Обязательное поле (на номере должен быть WhatsApp)
Введен неправильный код
Поле обязательно для заполнения
Добавить еще ученика?
Вы можете внести от 1 до 5 учеников
Поле обязательно для заполнения
Класс / курс *
Поле обязательно для заполнения
Учащиеся дошкольных учреждений
0 класс
1 класс
2 класс
3 класс
4 класс
5 класс
6 класс
7 класс
8 класс
9 класс
10 класс
11 класс
1 курс
2 курс
Предмет1 *
Поле обязательно для заполнения
Будем с буквами дружить (5-6 лет)
600 тенге
Логика для детей 4 лет
600 тенге
Логика для детей 5 лет
600 тенге
Занимательная математика (5 лет)
600 тенге
I love English (5 лет)
600 тенге
Загадки для детей (4-6 лет)
600 тенге
Загадки для детей (7-8 лет)
600 тенге
Тест на развитие речи (5-6 лет)
600 тенге
Тесты на внимание (4-5 лет)
600 тенге
Тесты на внимание (6-7 лет)
600 тенге
Время и возраст (5-6 лет)
600 тенге
Математика для дошкольников (5 лет)
600 тенге
Правила дорожного движения (5-6 лет)
600 тенге
Окружающий мир (4-5 лет)
600 тенге
Веселые цифры (для 4-5 лет)
600 тенге
Братья наши меньшие (для 4-5 лет)
600 тенге
Ищем буквы (для 5 лет)
600 тенге
Веселые загадки (для 4-5 лет)
600 тенге
Логические задачки для первоклассников
600 тенге
Логические задачки для второклассников
600 тенге
Логические задачки для третьеклассников
600 тенге
Логические задачки для четвероклассников
600 тенге
Казахский язык
600 тенге
Русский язык
600 тенге
Английский язык
600 тенге
Математика (алгебра)
600 тенге
Физика
600 тенге
Химия
600 тенге
Биология
600 тенге
Информатика
600 тенге
Познание мира
600 тенге
Добавить еще предмет?
Вы можете выбрать от 1 до 5 предметов
К оплате:
0 тенге.
Внимание! Эти данные будут написаны в грамоте!
Проверьте, верно ли вы написали ФИО участников, название учебного заведения и остальные данные. Данные после участия не меняются
Заявка на участие создана. Сейчас откроется страница оплаты