Публикации

RCDO.KZ » Публикации » Ұлы дала геометриясы

Ұлы дала геометриясы

ya_socials
Опубликовано:
Автор: _5kuandykova0874

Баяндамамды осылай атауымның себебі, бірнеше мысалдар мен дәйектер келтіру арқылы қазақ халқының геометрия пәнін ауызекі әдебиет сияқты күнделікті өмірде әр ата-ана өз баласына үйретіп отырғанын көрсеткім келді. Қазағымның киіз үйі мен оның іші-сыртындағы жасаулары мен жабдықтары – тұнып тұрған геометрия. Оған мысал ретінде бір ғана құрақ құрау өнерін алайық. Құрақ құрау көшпенді халық арасында осыдан 2500-3000 жылдар бұрын дамып, тарады. Құрақ «құрау» деген сөзден алынған. Құрақ өнері белгілі бір наным-сенім негізінде пайда болуы да мүмкін. Әжелеріміз қолына түскен мата қалдықтарын тастамай, іске жаратып отырған. Жаман рухтан қорғау үшін — жаңа туған сәбиге көйлекті қырық құрақтан тігетін, ал ересек балаларға қырық құрақтан шапан, тақия дайындайтын. Құрақ — сан қилы қиықтан құрастырылады. Құрақтың ерекшелігі — ол негізінен мата қиындыларынан геометриялық фигуралар үлгісімен құрастырылып тігіледі.

Геометриялық фигуралардың ол кезде өз атаулары болған. Тіктөртбұрышты «тікше»деп атаған. Демек, оның бұрыштарының тік екенін саналы түрде білген. Квадратты «шаршы» деген. Шаршы деп кей өңірде орамалды айтады. Ал орамалдың барлық қабырғалары тең. «Ши» құрақ тек шаршылардан тұрады. «Шаршыгүл» құрағы - 25 шаршыдан тұрады. Матаны диагоналінан екі бүктеп, бір қиып төрт қабырғасы тең шаршы шығарған. Демек, диагональ туралы түсініктерінің ертеден қалыптасқан деуге әбден болады. Үшбұрыштың ескі атауы «үшкіл». Үшкіл сөзі «үшкір» сөзінен шыққан, яғни, өткір, сүйір дегенді білдіреді. Көбінесе үшбұрыштың бұрыштарының сүйір келетінін ата-бабамыз атап кеткен. «Қиық» құрағы - 36 дана теңбүйірлі үшбұрыш (теңбүйірлі үшбұрышты шаршыны диагоналінан екі бөлу арқылы алған деуге негіз жетерлік), 9 дана төртбұрыштан тұрады. Ромб қазақша – «тең қиық» . Осылай атап, бұл фигураның қабырғаларының тең екенін көрсеткен. «Шатыр» құрақ 6 немесе 8 ромбы қиындысының біріктіруінен пайда болады. Параллелограмның екі қарама-қарсы қабырғалары басқа екеуінен ұзынырақ екенін көрсетіп, оны «ұзынша қиық» деп атаған. Трапецияны «күліш қиық» десе, дұрыс бес-, алтыбұрыштарды «әсем бұрыштар» деп атаған және де осы ақпараттарды келешек ұрпақтарына насихаттаған.

Сонымен қатар, көрпешені жазықтық десек, құрақ элементтері – геометриялық фигуралар болса, қазақ халқы жазықтықтағы фигуралардың орналасуын жетік білген деуге әбден болады. Тең фигуралардың қасиеттері мен оларды беттестіру арқылы алуға болатынын да көрсетіп кеткен дей аламыз.

Қазақтың өрнекті әшекеймен істелетін қолөнерінің түрлері де, атаулары да жетерлік. Солардың ішінде халық арасына көбірек тарағаны – ою-өрнек. Ою-өрнек ісі тым ерте заманнан бастап-ақ қолөнердің барлық түріне бірдей ортақ әсемдеп әшекейлеудің негізі болып келді. Ал ою-өрнектің барлығы да симметрия, центрлік симметрия, осьтік симметрияға негізделген. Демек қазақ халқының симметрия жайында да білімдері жетік болған. Центрлік симметрияның центрін оюдың немесе құрақтың көзі деп атаған. Ең әйгілі оюымыз «қошқармүйіз» осьтік симметрия арқылы бейнеленеді. Ою-өрнектің дамуы, сонымен қатар дәуірдің даму тарихына қарай сәулет өнеріндегі стильдік сипатқа ие болды. Архитектурадағы өрнектердің сипаты дәуірге байланысты сипат алса, барлық сол кездегі бейнелеу өнерінің түрлері соған байланысты дамып, стильдік бағытта орын алады. Өрнектік элементтердің түрленуі оның тарихи дамуға байланысты екенін, өрнектік сипатқа талдау барысында анықталды. Ою-өрнек элементтерінің айырмашылықтары олардың адам өміріндегі тарихи дамуына, кәсібіне, ортасына байланысты. Бүгінде осы өнер түрлері қайта оралғандай, қайта жаңғырғандай.

Бұл планиметрияға бір-екі мысал еді. Стереометрияға мысал келтіретін болсам, қазақтың сәукелесі конус емес пе?! Қазақтың күбісі цилиндр емес пе?! Науа мен арба қысқартылған пирамида емес пе?! Мұндай мысалдарды көптеп келтіруге болады. Демек, біз дәстүрімізді қайта жаңғыртып қана қоймай, геометрия сабақтарында қолдансақ, оқушылардың қызығушылығын оятып, креативті ойлауын дамыта түсеміз. Қазағым – креативтіліктің қайнар көзі. Өйткені, әркім өз үйінде өзіне киім тігіп, жасау жасап, ойының ұшқырлығын дамыта отырып, балаларына үйреткен.

Осы орайда, геометриялық мозаика сияқты құрақ, ою-өрнекті дәріптеу мақсатындағы факультатив сабақтар қосылса екен. Өйткені, құрақ пен ою-өрнек те мозаика сіпеттес және әсемдігі жағынан да кем түспейді деп ойлаймын.

Полная версия материала

Наши олимпиады

Русский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Казахский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ИнформатикаДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ФизикаДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Математика (алгебра)Для 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ХимияДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
БиологияДля 7-11 классов, 1-2 курсов Открыть
ГеографияДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Английский языкДля 1-11 классов, 1-2 курсов Открыть
История КазахстанаДля 5-11 классов, 1-2 курсов Открыть
Для дошкольниковДля дошкольников от 4 до 6 лет Открыть

Оставить комментарий

Заполните заявку на участие
Язык участия
Обязательное поле (на номере должен быть WhatsApp)
Введен неправильный код
Поле обязательно для заполнения
Добавить еще ученика?
Вы можете внести от 1 до 5 учеников
Поле обязательно для заполнения
Возраст / Класс / Курс *
Поле обязательно для заполнения
4 года
5 лет
6 лет
7 лет
1 класс
2 класс
3 класс
4 класс
5 класс
6 класс
7 класс
8 класс
9 класс
10 класс
11 класс
1 курс
2 курс
Предмет1 *
Поле обязательно для заполнения
I love English (4-5 лет)
600 тенге
Братья наши меньшие (4-5 лет)
600 тенге
Будем с буквами дружить (5-6 лет)
600 тенге
В мире животных (4 года)
600 тенге
Весёлые загадки (4 года)
600 тенге
Веселые задачки (5 лет)
600 тенге
Весёлые цифры (4-5 лет)
600 тенге
Весёлый счёт (5 лет)
600 тенге
Времена года (4 года)
600 тенге
Время и возраст (6-7 лет)
600 тенге
Вчера, сегодня, завтра (5 лет)
600 тенге
Дни недели и времена года (5 лет)
600 тенге
Загадки для детей (4-5 лет)
600 тенге
Загадки для детей (6-7 лет)
600 тенге
Занимательная математика (6 лет)
600 тенге
Запутанные буквы (5 лет)
600 тенге
Ищем буквы (5-6 лет)
600 тенге
Логические задачки (4 года)
600 тенге
Математика для дошкольников (6 лет)
600 тенге
Математика для малышей (6 лет)
600 тенге
Начинаем читать (6 лет)
600 тенге
Окружающий мир (4-5 лет)
600 тенге
Основы финансовой грамотности (5-6 лет)
600 тенге
Основы финансовой грамотности (1-2 класс)
600 тенге
Основы финансовой грамотности (3-4 класс)
600 тенге
Правила дорожного движения для малышей (4-5 лет)
600 тенге
Пространство и время (4 года)
600 тенге
Пространство и время (6-7 лет)
600 тенге
Развитие речи (4 года)
600 тенге
Развитие речи (5 лет)
600 тенге
Развитие речи (6 лет)
600 тенге
Моя Родина - Казахстан (4-5 лет)
600 тенге
Моя Родина - Казахстан (1-2 класс)
600 тенге
Моя Родина - Казахстан (3-4 класс)
600 тенге
Самый внимательный (5-6 лет)
600 тенге
Строение тела человека (5-6 лет)
600 тенге
Тесты на внимательность (4-5 лет)
600 тенге
Тесты на внимательность (6-7 лет)
600 тенге
Тесты на логику (4 года)
600 тенге
Тесты на логику (5 лет)
600 тенге
Хочу все знать (4 года)
600 тенге
Хочу все знать (5-6 лет)
600 тенге
Цвета на английском (4-5 лет)
600 тенге
Цифры для малышей (4 года)
600 тенге
Часы (6 лет)
600 тенге
Этикет для малышей (4 года)
600 тенге
Логические задачки для первоклассников
600 тенге
Логические задачки для второклассников
600 тенге
Логические задачки для третьеклассников
600 тенге
Логические задачки для четвероклассников
600 тенге
Казахский язык
600 тенге
Русский язык
600 тенге
Английский язык
600 тенге
История Казахстана
600 тенге
Математика
600 тенге
Алгебра
600 тенге
Физика
600 тенге
Химия
600 тенге
Биология
600 тенге
География
600 тенге
Информатика
600 тенге
Познание мира
600 тенге
Цифровая грамотность
600 тенге
Поле обязательно для заполнения
Добавить еще предмет?
Вы можете выбрать от 1 до 5 предметов
К оплате:
0 тенге.
Внимание! Эти данные будут написаны в грамоте!
Проверьте, верно ли вы написали ФИО участников, название учебного заведения и остальные данные. Данные после участия не меняются
Заявка на участие создана. Сейчас откроется страница оплаты