Білім беру мазмұны-бұл әлем бейнесін ашатын білім жүйесі; адамға белгілі іс-әрекет тәсілдерін жүзеге асыру тәжірибесі, оның ішінде адамның қабілеттерін дамытуды қамтамасыз ететін шығармашылық іс-әрекет тәжірибесі; әлемге құндылық қатынасы тәжірибесі (и.Д. Лернер, Н.В. Бочкина). Мектептің оқу жоспарының әрбір оқу пәнінің мазмұны білім беру бағдарламаларында, оқулықтарда және оқу құралдарында нақтыланады.
Верзилин мен Корсунскийдің анықтамасы бойынша оқу пәнінің мазмұны "Биология туралы ғылыми ақпараттан таңдалған, оның құрылымын түсіну әдістемесінде белгіленген мектеп Пәні үшін білім беру және тәрбиелік тұрғыдан ең құнды Оқу материалы"болып табылады.
Орта мектеп үшін биологиялық білім мазмұны биологиялық ғылымның дамуымен тығыз байланысты, оның қазіргі даму деңгейін сипаттайды және оқу пәнінде жабайы табиғат туралы ғылым негіздерін көрсетеді. Биологиялық білімнің мазмұнын (теориялар, ұғымдар, заңдылықтар, ғылыми фактілер) таңдауда және оқу пәнінде ғылыми материалды ашу тереңдігін анықтауда қол жетімділік қағидатымен тығыз байланыста ғылыми принцип үлкен рөл атқарады.
Биологияның ғылым ретінде даму деңгейі білім мазмұнын жетілдіруде үнемі ескеріліп отырады.
Биология үшін ХХ ғасыр өте жемісті болды. Тірі табиғаттың жаңа патшалықтары мен патшалықтары анықталды; өмірдің көптеген маңызды заңдары ашылды: эволюция процесі, тұқым қуалаушылық пен көбею, фотосинтез, биосинтез; биосфераның тұрақты даму заңдары белгіленді; "Адам-табиғат-Қоғам" жүйесіндегі қатынастар анықталды. Дүниетанымдық тұрғыдан маңызды теориялар тұжырымдалған: жер бетіндегі тіршіліктің пайда болуы туралы теория, ген теориясы, эволюцияның синтетикалық теориясы, биогеоценоз және экожүйе теориясы, антропогенез теориясы, тірі материяны ұйымдастырудың құрылымдық деңгейлерінің теориясы және басқалар. Биологиялық және басқа да жаратылыстану ғылымдары арасында тығыз байланыстар орнатылған, олардың белсенді өзара кірігуі мен байытылуы синтетикалық сипаттағы жаңа ғылымдардың (биохимия, биофизика, молекулалық биология, биотехнология, зооинженерия, биоэтика және т.б.) пайда болуына алып келді.
Мектеп Пәні үшін кең ғылыми материалдан білім беру және тәрбие тұрғысынан ең құнды Оқу материалы таңдалады. Сонымен қатар, мектеп пәні белгілі бір "шағын ғылым" немесе биология ғылымының әртүрлі салалары мен онымен байланысты білім салаларының қысқаша мазмұны емес. Ол оқушылардың жасын ескере отырып, оқу мазмұнының тұтас жүйесіне жүйеленген және дидактикалық тұрғыдан өңделген олардың әдістемелік таңдалған элементтерін біріктіреді. Таңдалған мазмұн мектептің оқу пәнінде ерекше тәртіппен бөлінеді, оның логикасы бағдарламамен анықталады.
Биологиялық білім беру мазмұнындағы басты назар ғылымның іргелі негіздеріне, анықталған фактілерге, тірі табиғаттың теориялары мен заңдылықтарына бағытталған, оларды түсіндіру ғылымның соңғы жетістіктеріне сәйкес келуі керек. Сонымен бірге, Орта мектептегі биологияның мазмұны ғылымның қазіргі жағдайын толық көрсететін жоғары мектептің ғылыми пәндерінің мазмұнымен бірдей емес. Орта мектепте олар ғылымның негіздерін ғылыми сенімді, бірақ қарапайым түрде және оқытудың әртүрлі кезеңдерінде әр түрлі дәрежеде зерттейді. Мысалы, 6-сынып биологиясындағы фотосинтез мәселелері ғылыми тұрғыдан, бірақ жарық пен қараңғы кезеңдерде химизмсіз, ал орта мектепте жалпы биология бөлімінде оқушылар схемалық түрде болса да, кейбір реакциялар, жарықтың, судың, оттегінің, сутектің және Фотосинтездің басқа компоненттерінің функционалды маңызы туралы түсінік алады, алайда көмірсулар синтезінің химиялық реакцияларының толық көрінісі әлі де ашылмайды.
Мектеп биологиясының мазмұны мамандыққа қарамастан әркім білуі керек ұғымдарды, терминдерді, заңдылықтарды, тірі материяның заңдылықтарын, оларды қолдану салаларын қамтиды. Қазіргі білімді адамның менталитеті жабайы табиғатты қоршаған ортаны шарлауды, өсімдіктер, жануарлар, саңырауқұлақтар, бактериялар, вирустар, өз ағзасы (құрылымы, функциялары, даму заңдылықтары), өмірдің құндылығы, жабайы табиғаттың даму тарихы, тіршіліктің экожүйелік сипаты, БиоСфера, тірі организмдердің табиғаттағы рөлі, Биологиялық әртүрліліктің Жердегі тіршілік үшін маңызы және адамның биосферадағы рөлі туралы түсініктерге ие болуды міндеттейді.
Орта мектептің оқу пәніндегі барлық осы білім, егер олар ғылыми тұжырымдамалар мен ғылымның негізгі идеяларымен біріктірілсе, үйлесімді білім жүйесіне енеді, олардың негізгілері жабайы табиғаттың тарихи дамуы, оның биологиялық әртүрлілігі және тірі материяның құрылымдық ұйымы болып табылады. Осы негіздерде мектеп пәні ғылыми дүниетанымды, тірі әлемге эмоционалды және құндылық қатынастарын қалыптастыруы, тұлғаның экологиялық мәдениетін дамытуы және мектеп оқушыларын өмірге дайындауы керек.
Биологиядағы мектеп пәні сонымен қатар биологиялық зерттеулердің әртүрлі әдістерін (бақылау, сипаттау, объектілерді анықтау және т.б.) және оқу іс-әрекетінің әртүрлі тәсілдерін (салыстыру, дәлелдеу, түсіндіру және т. б.) игеруге арналған материалдарды қамтиды. Бұл биологияны оқу процесінде меңгерілуі керек жалпы білім беру және пәндік дағдылар жүйесі.
"Биология" мектеп пәнінің құрылымы. Оқу пәні-бұл мектептегі оқу мазмұнының барлық түрлерінің тұтастығымен, бірлігімен және ішкі байланысымен сипатталатын ғылым негіздерінің жүйесі. Оның белгілі бір логикалық құрылымы бар.
Мектептегі биология курсының құрылымы биология бағдарламаларында айқын көрінеді, онда оқушылардың биологиялық білімінің мазмұны тақырыптар, бөлімдер және оқу жылдары бойынша бөлінеді.
Орыс мектебінің тарихында жабайы табиғат объектілері: өсімдіктер, жануарлар, адам ағзасы бойынша биологиялық материалды дәйекті зерттеудің дәстүрлі жүйесі және оны ұйымдастырудың әртүрлі деңгейлеріндегі табиғат заңдылықтарын ашатын жалпы биологияның жалпылама курсы дамыды.
Биологияны зерттеуден бұрын 5-сыныпта табиғаттанудың (немесе жаратылыстанудың) пропедевтикалық курсы өтеді, ол өз кезегінде бастауыш сынып оқушыларының қоршаған табиғаттың пәндері мен құбылыстары туралы біліміне, адам ағзасы туралы қарапайым ақпаратқа сүйенеді. Жансыз табиғат туралы алғашқы білім негізінде өсімдіктерді, бактерияларды, саңырауқұлақтарды және табиғи қауымдастықтардың ерекшеліктерін зерттеу бағдарламасы құрылады.
6-сыныпта биология ғылымының негіздерін жүйелі зерттеу басталады. Оқушылар өсімдік - өсімдік өмірінде белгілі бір функцияларды орындайтын ерекше мүшелері бар тірі организм екенін біледі; өсімдіктердің алуан түрлілігімен, олардың тарихи даму процесіндегі күрделілігімен, өсімдіктер, бактериялар мен саңырауқұлақтар патшалықтарымен, олардың өкілдерінің табиғи қауымдастықтарда бірге өмір сүру қабілетімен танысады.
6-сыныпта биология курсын оқып үйрену студенттерді жануарлар әлемі туралы материалдарды өсімдіктермен, бактериялармен және саңырауқұлақтармен салыстырғанда күрделі тірі тіршілік иелері ретінде қабылдауға дайындайды.
Жануарлар ағзасының өмірлік процестері, әсіресе оның көбеюі мен мінез-құлқы, сондай-ақ жануарлардың алуан түрлілігі және олардың табиғи қауымдастықтарға қатысуы мәселелері ассимиляцияға қиын және алдыңғы курста алынған білімге сүйенуді қажет етеді. Сонымен қатар, өсімдіктерді зерттеу жануарларды зерттеуден бұрын болады, өйткені жануарлардың тіршілігі көбінесе өсімдіктерге байланысты.
Жануарларды зерттеу мектеп оқушыларын "адам" ("адам және оның денсаулығы") курсын игеруге дайындайды; салыстыруды қолдану мүмкіндігі адам ағзасының биосоциалдық сипатына байланысты сапалы өзіндік ерекшелігін игеруге көмектеседі. Орта мектепте биологиялық білім "Жалпы биология"курсымен аяқталады. Онда өмірдің жалпы заңдылықтары мен қасиеттері, оның пайда болуы, дамуы және тәуелділігі көрсетілген. Сонымен қатар, табиғаттың жалпы биологиялық қасиеттері органикалық әлемнің барлық патшалықтарының өкілдерінің мысалында қарастырылады. Ол үшін алдыңғы курстарда алынған өсімдіктер, жануарлар, адамдар, бактериялар мен саңырауқұлақтар туралы білім тартылады (өзекті және жаңа жағдайда қолданылады). Орта мектептегі биологиялық білім мазмұнындағы белгілі бір дәйектілік сізге жаңа білім беру кезеңіндегі биологияның соңғы курсында жалпы биологиялық жоспардың күрделі және маңызды мәселелерін талқылауға, қажетті ғылыми білім мен іс-әрекет әдістерінің шеңберін тереңдетуге, кеңейтуге және қорытындылауға оралуға мүмкіндік береді. Бұл ретте іс жүзінде биологиялық курстар мен оқыту деңгейлерінің (бастауыш, базалық және толық орта білім беру) сабақтастығы іске асырылады.
Биологияны оқыту әдістемесінде орта мектепте қалыптасқан оқу материалдарын биология курстары бойынша бөлу және олардың осы тақырыпта дәйекті орналасуы (өсімдіктерді зерттеуден жануарларды, содан кейін адамдарды, жалпы биологиялық процестер мен жабайы табиғат құбылыстарын зерттеуге дейін) мектеп оқушыларының жалпы биологиялық білімінің педагогикалық тұрғыдан орынды құрылымы болып саналады.
Оқу материалдарының күрделілігі біртіндеп артып келе жатқан жылдар бойынша курстар жүйесінің мұндай дәйектілігі объективті, ғылыми және дидактикалық тұрғыдан негізделген, өйткені ол сізге биологиялық ұғымдар жүйесінің біртіндеп дамуы және оқу мазмұнының күрделілігін біртіндеп арттыру жағдайында пәнді оқуға мүмкіндік береді.
Естеріңізге сала кетейік, В.Ф. Зуев "Жаратылыстану тарихы" оқулығында "Жаратылыстану тарихы" пәніндегі курстардың бірдей тізбегін салған, оны А. Я. Герд өзінің бағдарламаларында, мақалаларында және жаратылыстану оқулықтарында ұстанған. Кейінгі жылдары биологиялық білім берудің барлық бағдарламалары курстардың осы тізбегін сақтап қалды. Ерекшелік тек Д. Н. Кайгородов бағдарламасы мен Гус бағдарламасы болды.